Tonårstjejen Svea läser på gymnasiet, med siktet inställt på att bli polis – helst "kriminalare". I urplay-serien "skrivutmaningen" är hon en av fyra ungdomar som skriver en formell text till yrkespersoner. Svea lämnade sin text för bedömning till Stockholmspolisen Anders Carlsson.
Några
av de tips som Anders ger handlar vikten av
att skriva formellt liksom vikten av att
syfta rätt – för att inte skapa
förvirring för den/de som senare läser texten och behöver
förstå vad som hänt.
Sveas möte med Anders avskräckte inte. Hon har fortsatt fokus på polisyrket och att bli "kriminalare" i framtiden.
Se/lyssna till intervjun från urplay (utbildningsradion)
https://urplay.se/program/217797-skrivutmaningen-skriv-objektivt-som-en-polis
Blåljus För många av dagens unga – och eventuellt blivande poliser – kan uppdraget "att skriva formellt" vara en utmaning då man växt upp med bl a sociala medier där "individuella åsikter" uppmuntras - dvs en direkt motsats till det polisiära uppdraget där utbildningen lägger vikt vid, visserligen både inhörande och inkännande, insikten om möjliga alternativa scenarion av händelsen, dvs utöver vad en person berättat om.
Det skrivna ordet har stor vikt för att antingen "fria oskyldiga" eller "fälla kriminella".
En händelse måste - framställt formellt och objektivt innehållande kriterium för brott - förstås av hela "rättskedjan":
Därefter, väl ett ärende lett till åtal och ligger för bedömning inför en domstol kommer såväl domstolen liksom försvarsadvokater att minutiöst granska allt i ärendet och slå ned på varje "oklarhet" (tvivel) i utredningen.
Det börjar med det skrivna - idag allt oftare "inspelade" - ordet.
Och för de av oss som både söker vägledning alternativ uppdatering finns tips och uppmaningar på Intrapolis t ex