Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2019-02-18 10:20

Vad blir lidande när det fattas poliser

Poliserna i Sverige lider som bekant av personalbrist - vilket drabbar snart sagt alla verksamheter. Genom en stenhård prioritering har de områden som betecknats som särskilt utsatta fått en personalförstärkning trots allt. De poliserna har tagits från annat håll, där hålen i leden märks allt mer.

I mitti Stockholm  intervjuas poliser på Södermalm i Sveriges huvudstad. De berättar om tuffa prioriteringar, vilket bland annat leder till att utredningar måste läggas på hög. Det är främst vardagsbrott, som stölder, misshandel eller bedrägerier, som drabbas. Grova våldsbrott med skjutningar och liknande måste gå först. Men dessutom innebär prioriteringarna färre poliser som syns på gator och torg.
 
Även om Södermalm inte är ett särskilt utsatt område, kommer personer från många förorter till området vilket bland annat beror på den omfattande centraliseringen av missbruksvård och inrättningar. Det påverkar gatubilden och skapar otrygghet för de boende och de som arbetar i området. Den förebyggande polisverksamheten har dragits ned, skolpoliser och krogpoliser har man inte tid med lägre. Nu är man reaktiv i stället för proaktiv. Och poliserna inser att försummelser idag kan leda till större problem framöver.

Politiker har lovat fler poliser, men det tar tid att utbilda dessa och platserna på polishögskolorna fylls inte på långa vägar tillräckligt för att möta behoven.

Det är också svårt att få poliser att stanna kvar i branschen. Lönerna är relativt låga, en nybakad polis har runt 25 000 i ingångslön, berättar tidningen.

 

Över hälften av poliserna i landet funderar på att byta bana, enligt Polisförbundet.

Även tillförordnade chefen för lokalpolisen på Södermalm inser var problemen ligger.

– Det är jättetufft, för lönen är inte attraktiv, konstaterar chefen.

En beskrivning som våra politiker borde ta till sig, menar Blåljus.

Tommy Hansson
Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994