Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2018-03-09 08:30

Hur gör tusen färre trafikpoliser skillnad?

Motormännen har tagit fram statistik hur antalet trafikpoliser utvecklats de senaste åren. Dessutom skärskådar Motormännen idén att alla andra poliser skulle ta över trafikpolisernas arbetsuppgifter. Visst finns det hastighetskameror, men de tar inte farliga omkörningar, folk som kör utan körkort eller med droger.

Aftonbladet har en artikel från TT, som beskriver hur antalet trafikpoliser sjunkit från 1250 till ca 200 under de senaste 25 åren. Sedan 2010 har antalet nykterhetskontroller minskat från 2 698 010 till 940 884 år 2017. Det största fallet i nykterhetskontrollerna har skett i och med polisreformen 2015, bara sedan dess sker det en miljon färre kontroller per år. Visst kan det ha att göra med den beramade pinnjakten, som fanns tidigare, men det är knappast hela förklaringen.

Den trafiksäkerhetsansvarige på Motormännen ser problemen och noterar att trafikpolisen behöver komma tillbaka som en naturlig del i trafikmiljön för allas säkerhet, och deras status måste höjas, enligt Motormännen. En del handlar om löner.

Han vill inte lägga sig i den debatten men kan konstatera att det är skrämmande låga löner inom polisyrket. Han hoppas att valåret för med sig mer konkreta satsningar på yrkesgruppen.

 

Blåljus kan bara hålla med  Motormännen. När trafikövervakningen minskar, ökar livsfarliga trafikbeteenden. Men det syns inte alltid i statistiken över trafikbrott, eftersom de oftast inte anmäls. När poliser av vad slag det vara må, kontrollerar ett fordon, kan det ge även andra effekter än själva trafikbrottet, som denna nyhet visar. Så, fler poliser ger resultat, och det gäller även för trafikpoliser.

 

Om du skriver Trafikpoliser i vårt sökfält ovan, har vi fler artiklar i ämnet.

 

Tommy Hansson

 

 
Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994