MOTION F2: Digital anslagstavla för beslut
MOtion F2 - Digital anslagstavla för beslut om tillsättningar
Arbetsgivaren är skyldig att anslå fattade tillsättningsbeslut. I region Stockholm fungerar det som så att ett fysiskt papper sätts i en pärm som finns ute i entréhallen mot Polhemsgatan.
Besluten sätts in i den ordning som internservice får dem till sig, så alltså inte i datumordning efter när besluten har fattats och inte heller i diarienummerordning. Om någon som är berörd i tillsättningsärendet vill överklaga till SÖN (statensöverklagandenämnd) så har denne tre veckor på sig att överklaga efter att beslutet har kungjorts. Med andra ord, senast tre veckor efter det att pappret har satts in i pärmen.
Detta system är inte bara otidsenligt utan även väldigt försvårande för den som vill klaga på en tillsättning. Risken att missa tidsgränsen är uppenbar. Dessutom oerhört svårt för den som inte arbetar i kvarteret Kronoberg att bevaka sina intressen.
Hur ska den göra som tjänstgör säg på Gotland eller Norrtälje? Denne måste be någon att gå och titta, för det är inte någon garanti att ha kontakt med HR. De vet inte själva när beslutet hamnar i pärmen utan det beror ju på när internservice gör det. Att överklaga en tillsättning innan beslutet har kungjorts innebär bara att SÖN inte tar upp det till prövning. Överklagan måste ha inkommit under dessa tre veckor till SÖN.
Allt detta går att lösa på ett smidigt och transparant sätt, med en digital anslagstavla på exempelvis intrapolis. Idag med de tekniska möjligheterna och kunskaperna som finns så borde det gå att lösa förhållandevis enkelt.
Kamraterna har försökt att få regionkansliet/HR att införa en digitalanslagstavla med detta syfte men utan framgång. Det förkortade svaret vi har fått är att det är en regionalfråga, därav denna motion.
Därför föreslår jag stämman besluta ATT Styrelsen ska verka för att det införs en digital anslagstavla för tillsättningsärenden.
Mats Johansson Vice ordförande Förbundsområde Kamraterna Förbundsregion Stockholm