GÅR VI MOT FASTA LISTOR?
GÅR VI MOT FASTA LISTOR?
Reflektioner kring nytt arbetstidsavtal.
När förbundsområdesstyrelsen i Stockholm förhandlade fram APS (Stockholms ”gamla” arbetstidsavtal) ville arbetsgivaren premiera de arbetstagare som hade en mer flexibel arbetstidsförläggning än de som gick statiskt efter en fast lista. Som alla känner till fick de som periodplanerade en exklusiv arbetstidsförkortning på 45 minuter i veckan i förhållande till de som gick på en fast lista.
I och med införandet av ATA/Polis är det synsättet borta. Om man jämför, enligt vår kommentar till artikeln om Daniel, en polis som arbetar på en fast lista med en polis som periodplanerar kommer den som periodplanerar få en högre veckoarbetstid. För att den som periodplanerar ska få samma genomsnittliga veckoarbetstid som den som går på en fast lista krävs att han/hon planerar in tolv (12) stycken, av de arton (18) möjliga helgdagar under ett kalenderår. För att detta ska uppnås krävs också att arbetsgivaren medger att man får arbeta dessa helgdagar.
Att arbetsgivaren, som är ytterst ansvarig för verksamheten, sluter ett nytt arbetstidsavtal som ger den effekten att man premierar de som är minst flexibla och ”straffar” de som är mest flexibla är inte bara anmärkningsvärt utan även kontraproduktivt. Förbundsområdesstyrelsen i Stockholms län kan inte dra någon annan slutsats än att arbetsgivaren vill ha en tillbakagång till fasta listor.
Syftet med periodplaneringen var från början att arbetsgivaren skulle få en mer flexibel personal och där även arbetstagaren skulle få ett stort ansvar och inflytande över sin arbetstidsförläggning i förhållande till verksamhetskraven samt en god arbetsmiljö och fritid. Med den insikten har Polismyndigheten i Stockholms län, under drygt tio (10) år, haft flexibla och lojala anställda.
I och med att arbetsgivaren nu fullständigt har ändrat förutsättningarna för de arbetstagare som har en flexibel arbetstidsförläggning i kombination med att det egna inflytandet minimeras kan vi nu ha nått den skiljelinje där våra medlemmar hellre vill gå på en fast lista i förhållande till att periodplanera.
Förbundsområdesstyrelsen överväger därför att rekommendera våra medlemmar, framför allt vid ingripandeverksamheten, att börjar arbeta efter en fast, sexveckors alternativt åttaveckors, blocklista.
Vi vill påstå att kontinuiteten i arbetstiderna blir betydligt bättre samt att antalet enkelfridagar ganska enkelt skulle kunna reduceras till noll (0). På köpet får man kollektiv tidskompensation och inga diskussioner om hur många tio-timmarspass man får lägga ut vid planeringstillfället. Under kommande vecka kommer förbundsområdesstyrelsen att initiera en djupare diskussion rörande arbetstidens förläggning i samband med att förbundsområdesrådet träffas.
I mitten av september kommer polisförbundets högsta beslutande organ, representantskapet, att träffas för att bland annat besluta om de inkomna motionerna. Förutom vi är det flera andra förbundsområden som också vill få till stånd förbättringar av ATA/Polis. Vilka beslut som fattas vid representantskapet kommer du att kunna läsa om här på www.blaljus.nu
Till sist bör arbetsgivaren ställa sig frågan vilken framgångsfaktor som är den viktigaste för myndighetens resultat, att krama ut så mycket arbetstid och arbetsdagar som möjligt eller att bibehålla en lojal och flexibel personal?
För förbundsområdesstyrelsen
Andreas Strand och Björn Kellerth