Nationellt Ordföranderåd i Polisförbundet

Nationellt Ordföranderåd i Polisförbundet

Måndagen den 11 maj träffades Polisförbundets förbundsområdesordförande i Stockholm.

En av de punkter som diskuterades var studerandeförbundsområdenas (Umeå, Solna och Växjö) inflytande inom Polisförbundet. Anledningen till denna diskussion är en bifallsmotion från Polisförbundets högsta beslutande organ, Representantskapet 2007, som ville begränsa studerandeförbundsområdenas rösträtt på just Representantskapet. Den av Polisförbundet utsedda arbetsgrupp, som letts av Erling Staxäng, redovisade gruppens förslag som bygger på att studerandeförbundsområdenas rösträtt ska vara oförändrad samt att ett studeranderåd ska införas direkt under förbundsstyrelsen.

Efter en kort gruppdiskussion runt borden redovisade de olika borden argument både för och emot. Jag framförde förbundsområde Stockholms stöd till arbetsgruppens förslag att låta våra studerandeförbundsområden behålla sitt inflytande i röstfrågan. Den främsta anledningen till detta är att rekryteringen av nya medlemmar annars riskerar att minska.

En majoritet av de närvarande valde att stödja arbetsgruppens förslag.

Förbundskansliet redovisade sitt arbete angående en stadgefråga rörande förbundsstyrelsens sammansättning från och med 2010. Förslaget innebär att förbundsstyrelsen ska bestå av en ordförande, en 1 vice ordförande, en 2 více ordförande samt 8 ledamöter. Skillnaden gentemot hur det ser ut idag är att de 5 suppleanterna tas bort till förmån för 2 ledamöter.

Efter detta redovisade förbundsstyrelsen angående uppstarten till avtalsrörelsen 2010- och de undergrupper som ska jobba med olika delar såsom utvärdering, ekonomi och information. I samband med det fick förbundsområdena lämna en nulägesbeskrivning avseende innevarande avtalsrörelse, 2007-2010. Många förbundsområden redovisade att man var klara med utbetalningen av revisionstillfälle 2 (tillfälle för ny lön).

Tillämpning av ATA/polis vid andra polismyndigheter

Något som framgick med all önskvärd tydlighet var att konsekvenserna angående tillämpningarna av det nya arbetstidsavtalet hade lindrats betydligt i ett flertal myndigheter. Det redovisades talande exempel om att 10-timmars arbetspass eller längre inte längre utgjorde något bekymmer. Vid en myndighet tillämpades kortare viloperiod än 11 timmar 8 gånger på 6 veckor. Kombinationen med längre arbetspass i samband med fysisk träning, utbildning och ”restid” var inte heller något bekymmer.

Som jag ser det har en hel del andra myndigheter kloka chefer som har förmågan att se till både verksamhet och arbetsmiljöskäl när man tillämpar avtalet på dessa förståndiga sätt. Den enda fråga som verkar svårlöst överallt är säkerhetsbefrielsen vid övertidstjänstgöring.

De myndigheter som för närvarande har de största bekymren med tillämpningen av det nationella arbetstidsavtalet är Stockholm och Uppsala.
Jag både hoppas och tror att vår myndighetsledning är villig att anpassa tillämpningen utefter tvärgruppernas förslag så att verksamhetsnyttan ihop med arbetsmiljöhänsyn är de parametrar som avgör.


Stefan Eklund/ordförande
förbundsområde Stockholm