VERKSAMHETEN 2006:

Fyra miljarder på fyra minuter

Löneavtalet var den viktigaste händelsen 2006 för medlemmarna  i polisfacket i Stockholms län. Den engagerade mer än något annat gjort på länge. Sittplatserna ville aldrig räcka till i möteslokalerna när facket informerade om den senaste utvecklingen i våras.

Mycket tack vare medlemmarnas starka uppslutning lyckades facket avvärja ett generalangrepp på den lönebildning som man tidigare varit överens med arbetsgivaren om inom länet. Individuell lön, i-lön, skulle införas med ett svärdshugg – facket är inte emot i-lön som idé men vill se ett lugnt och genomtänkt införande efter tydliga och överenskomna riktlinjer. Med bara några dagar kvar till en mäktig manifestation med troligen tusentals poliser utanför länspolismästarens fönster mot Polishusparken tog polisledningen reson och återvände till tidigare redan träffade överenskommelser i bl a i-lönefrågan. Medlemmarnas – och förnuftets – seger. Nu kan du också gå in i PDF-filen ”2006 års verksamhet och förvaltning” nedan och se en fullständig sammanställning vilket utfall det gav i plånboken.

 


En annan viktig händelse som speglas där är hur stockholmspolisens ombud behandlades på Polisförbundets representantskap i Malmö i september. Men det fanns också positiva inslag på det mötet – se områden där vi faktiskt hade goda framgångar! Några exempel: Stockholms linje i frågan om yrkesförbund (endast få undantag) vann liksom en motion om ersättning för förlorad inkomst till anmälda poliser som omplacerats och senare frias.

 

 

 

Saknar inflytande


Summan av repskapet i Malmö – vem som nu än ska lastas för det – är hursomhelst att polisfacket i Stockholms län saknar inflytande på – och information om - det som händer centralt i Polisförbundet. Vi har ingen representation värd namnet i förbundsstyrelsen.

” Under våren slutade en av våra civila medarbetare, det som i september blev en ”spionaffär” i medierna; en synnerligen tråkig historia. De som vet tiger, och de som inte vet spekulerar. Oavsett vilket, kan det kännas bittert att en intern kamp inom organisationen skall få sådana konsekvenser”, skriver styrelsen om ytterligare en händelse som väckte mycket stor uppmärksamhet.

Antalet elever ökar med 70 procent

Information till medlemmarna – varav denna hemsida är en del – har under året i ökande omfattning spritts via Group Wise (intern e-post) och en nyhet är att polisfacket kommit in på Intrapolis (internt informationsdatanät). Starten har varit lite trevande men här finns väldiga utvecklingsmöjligheter.

Polisfacket i länet har förbundsstyrelsens uppdrag att ge facklig service åt eleverna på Polishögskolan i Solna. Förhandlingsklimatet är gott där och den grupp som sköter servicen har bl a lyckats lösa en del knutar i disciplinfrågor. Antalet elever ökar med 70 procent de närmaste åren och styrelsen utökar servicegruppen till tre personer.

 

 

 

 

Partipolitiska utspel avtog


Fackliga kurser som ordnas inom länet är populära och får bra vitsord av deltagarna. En kurs i Medbestämmandelagen och Samverkan för utveckling fick till och med dubbleras.

Polisfacket styrelse i länet har en av två ordinarie och en av två ersättarplatser som personalföreträdare vid polisstyrelsens sammanträden. Moderaterna och övriga partier i borgerliga alliansen fick majoriteten i Stockholms län, varför ordförande och sju av ledamöterna kommer från det blocket. Alla sju riksdagspartierna har nu representation eftersom centerpartiet återkom efter fyra års frånvaro. De tydliga partipolitiska utspel, som tidigare präglat polisstyrelsens verksamhet, avtog sedan vi fått en borgerlig regering.

 

 

 

 

Rörlighetsavtal saknas


Styrelsen noterar att vi fortfarande saknar ett rörlighetsavtal inom myndigheten och en övergripande strategi hur dessa frågor skall hanteras. Det är ett allvarligt trivselproblem som drabbar en del medlemmar hårt.

Med det nyinrättade chefs- och ledarcentrat kommer alla polisanställda få en möjlighet atterhålla en chefs/ledarutbildning samt träning anpassad till den nuvarande eller blivande befattningens krav och behov. Vi har haft facklig medverkan i styrgruppen samt i projekt-gruppen. Projektet har pågått ett drygt år och övergår nu organisatoriskt till att bli en sektion vid polismyndighetens personal- och utvecklingsavdelning.

 

 

 

 

Ett försummat område


Polisfacket har också engagerat sig i förordnandefrågor och drivit fram en överenskommelse med myndigheten som lyder:

För alla chefer som har tidsbegränsat förordnande ska individuella planer upprättas i god tid innan förordnandet tar slut. Om personen fortfarande är anställd inom myndigheten efter avslutat chefskap ska kompetensen tas tillvara.

  Styrelsen konstaterar att nu gäller det att se hur myndigheten lever upp till detta som tidigare varit ett försummat område.

 

 

 

 

Gemensamt bekymmer


Styrelsen berör ett växande och allvarligt problem – centralstyrningen av stort och smått – och skriver:

”Vi kan konstatera att det mesta som återfinns i verksamhetsplanen (myndighetens) är bestämt på den centrala nivån där rikspolisstyrelsen genom planeringsförutsättningarna, som det styrande dokumentet heter, har kvantifierat och slagit fast mål med återrapporteringskrav. Vi kan se en klar trend där kvantitet går före kvalitet. Vi har varnat myndigheten för konsekvenserna av denna typ av verksamhetsbedömning men fått dåligt gensvar.  Det är möjligt att det beror på att myndigheten känner att den saknar inflytande på de processer som sker centralt, vilket är något som vi har gemensamt med vår arbetsgivare.”

  

 

 

Fyra miljarder på fyra minuter


Polisfackets verksamhetsplan innehåller också en intressant redogörelse för myndighetens budgetarbete. Bl a kan du läsa om de fördelningsnycklar som grundar distriktens penningtilldelning.

”Avslutningsvis kan vi säga att det mest uppseendeväckande i årets verksamhets- och budget-arbete var när själva beslutet om verksamhetsplan och budget togs av polisstyrelsen. Efter fyra minuter (!) var mötet över och verksamhetsplanen för 6 500 anställda och en budget på mer än fyra miljarder kronor hade tagits utan att några frågor ställts från politikerna”, skriver styrelsen.

    

Lider av utmattning


Den fackliga kritiken mot Rikspolisstyrelsens centralstyrning återkommer under rubriken ”Kriminalpolisverksamheten” där styrelsen bl a framhåller:

”Under året har rikspolisstyrelsens nya tydliga krav på redovisning och polismyndighetens anpassning till att höja målen visat att personalen av och till lider av utmattning. Utredning av anmälda brott är inte något som med tjusiga processbeskrivningar går att mäta i detalj, som om det vore tempoarbete inom tillverkningsindustrin”.

 

 

Försökte diktera villkoren


Ett arbetstidsavtal för polismyndigheten i Stockholms län (APS 2007) undertecknades i december. Styrelsen konstaterar att det kommer att dröja lång tid innan alla känner sig hemma i de EU-anpassade reglerna.

  Våren 2006 började som en mycket turbulent period där arbetsgivaren fortsatte på sin inslagna väg med att försöka diktera villkoren för den fortsatta lönebildningsprocessen. Detta ledde till att stämningarna blev mer och mer upprörda.

 

 

 

 

Var tredje medlem på möte


Styrelsen skriver:

” I detta kaosläge beslöt vi oss för att informera medlemmarna om arbetsgivarens uppfattning om lönesättningen i Stockholms län och vår syn på densamma. Under maj månad hölls ett antal medlemsmöten som överträffade allas förväntan, där vi fick ett kraftigt stöd för ”våra kollektivavtalsönskningar” samt vår inställning till övriga lönefrågor. Som kuriosa kan nämnas att drygt 1 500 medlemmar deltog i mötena, mer än var tredje medlem!

Alla lokala möten på arbetsplatserna skulle kulminera i ett stort medlemsmöte den 1 juni i Polishusparken och vi lyckades skapa ett medlemstryck i frågan. Den 30 maj skrev parterna dock på en principöverenskommelse, varför medlemsmanifestationen den 1 juni ställdes in. Överenskommelsen innehöll bl.a. en reglering av inspektörers och polisassistenters lön, tillämpning av de gamla strukturavtalen med nivåhöjning på 800 kr.”

 

 

 

 

Ingen fungerande samverkan


I PDF-versionen av styrelsen verksamhetsberättelse får du en mycket bra översikt över hela utfallet av de två första revisionstillfällena. I vår återstår nu ett tredje revisionstillfälle innan huvudförhandlingarna i höst inleds om ett nytt huvudavtal.

Styrelsen är inte nådig i sin betygsättning av samverkan inom myndigheten:

”Tyvärr kan vi på myndighetsnivå konstatera att vi fortfarande inte har en fungerande samverkan. Vi har på olika sätt försökt få myndighetsledningen att förstå att samverkan är vad ordet betyder, två parter som försöker genom dialog skapa en plattform för beslut. Vi har fått klara besked om att det i vissa polismästardistrikt inte fungerar medan det i andra fungerar bra. Tyvärr kan vi också konstatera att det i vissa fall är dagsformen som avgör hur intresserad arbetsgivaren är att samverka”.

     ”Vi önskar ett bra samverkansklimat, men tyvärr klingar ordet samverkan falskt i dagens organisation”, slutar styrelsen under den punkten.

 

 

 

 

Styrelsen ute på fältet


”Arbetsmiljön är en viktig fråga för våra medlemmar”, skriver styrelsen och fortsätter:

”Ett problem som måste lösas på något sätt framöver är hur skyddsorganisation ska fungera nu när rikspolisstyrelsen blir mer och mer operativ med sin verksamhet, inte minst i frågor som får konsekvenser för polisarbetet vid myndigheterna. Hur ska det säkerhetsställas att arbetsgivaren uppfyller kraven i lagstiftningen då det gäller skyddsombudet medverkan?”

Styrelsen har som tidigare år satsat på att vara ute på fältet bland medlemmarna vid stora händelser. Under 2006 skedde det vid 1 maj, Nationaldagen och Salemhändelserna på senhösten. Främst vill de fackliga representanterna vara ett stöd för medlemmarna men tanken är också att få en egen uppfattning om hur kommenderingen fungerar.

 

 

 

 

Utbildningsplan följs inte


Det har under 2006 visat sig svårt att få förstahandssökande till alla aspirantplatser. Om det fortsätter måste det analyseras noga, menar styrelsen och konstaterar vidare:

”Tyvärr så visar det sig även att vi ännu inte har en jämn standard på vår (aspirant)utbildning, utan det är tyvärr så att vissa polismästare inte kan låta bli att se resursen och sätter möjligheten att förbättra sin produktion, före polisaspiranternas bästa, varför den uppgjorda utbildningsplanen inte alltid följs.”

Stort intresse att träffa oss

Om den viktiga opinionsbildningen skriver styrelsen:

”Under verksamhetsåret har opinionsbildningen bedrivits på flera olika nivåer och platser.Vi hade ett representantskap där vi kunde känna av den interna opinionsbildningen samtidigt som vi förde en opinion för det vi tror på. Vi hade ett riksdagsval där vi kan konstatera att Polisförbundet inte lyckades i opinionsbildningsarbetet i den utsträckning som var önskat. Vi kan ändå konstatera att polismyndigheten i Stockholms län har fått ett medelsanslag som är större än någonsin och budgeten för myndigheten ligger numera på dryga fyra miljarder kronor. Vi ser att det finns ett fortsatt stort intresse från både politiker och medier att träffa oss”.

”Bodströms buggade bovar”


Så här presenterade Dagens Nyheter ett debattinlägg från Lars Ericson, ordförande i polisfacket i Stockholms län, som tidningen publicerade 17 juni:

”Ingen har tid att lyssna på Bodströms buggade bovar. Polisförbundets ordförande i Stockholms län, Lars Ericson efterlyser de 1 500 nya poliser som justitieministern talar om. Jag tycker inte om osanna siffror, i synnerhet inte från en politiker, skriver polisfackets ordförande. Fakta är att polisen i Stockholms län sedan 1997 förlorar en polisman varje vecka. Värre ändå är de arbetsmetoder polisledningen i Stockholm valt. Arbetet inriktas på att jaga så mycket ordningsböter som möjligt, i stället för grova brottslingar. Frågan är om inte Hagamannen ännu gått lös om han bott i Stockholm. Även Thomas Bodströms förslag om buggning blir ett slag i luften. Det räcker inte att gömma en mikrofon i kökslampan - någon måste få tid att lyssna på brottslingarna också.”

Hela debattinlägget återges i verksamhetsberättelsen. Det resulterade bl a i en ledare i DN där tidningen i allt väsentligt ställde sig bakom kritiken i debattinlägget.

Allmänheten drabbas

En rad arbetsgrupper inom polisfacket i länet presenteras. Framtidsgruppen har nyligen berättat om sitt arbete här på Blåljus. Bland övriga grupper hittar vi t ex Resursgruppen som sysslar med frågor av stor betydelse för medlemmarna:

”Resursbristen i kombination med verksamhetsstyrningen av det polisiära arbetet har lett till en oacceptabel psykosocial arbetsmiljö på flertalet arbetsplatser runt om i länet. Utöver alla de medlemmar som går på knäna i sitt vardagliga arbete drabbas även tredje part, allmänheten, av den rådande problematiken.”

Det är allvarliga ord. Gruppens syfte är att få till stånd en partssammansatt grupp med arbetsgivaren som vänder skutan på detta myndighetsgemensamma akuta problem.

Många har försökt splittra

”Om vi ser tillbaka på 2006 så kan vi sammanfattningsvis konstatera att återigen har vi haft ett turbulent år bakom oss. Det som dock är positivt är att sammanhållningen bland våra led har nog aldrig varit starkare. Många krafter har försökt att splittra oss, men en organisation är aldrig svagare än dess svagaste länk och den har under 2006 varit oerhört stark”, skriver styrelsen.

*  *  *

PDF-filen nedan med den kompletta verksamhetsberättelsen avslutas med styrelsens förvaltningsberättelse där var och en kan bilda sig en egen uppfattning om hur medlemmarnas avgifter omsätts i praktiskt, fackligt arbete.  

2006 års verksamhet och förvaltning

En översikt över de många motionerna till årets stämma har tidigare varit publicerad påBlåljus. Vi återger den artikeln i en PDF-fil här:

UR ÅRETS MOTIONER

-----------------------------------------------------------------

 

 

VALBEREDNINGENS
FÖRSLAG AVSEENDE

Styrelseposter
Revisorer
Stämmofunktioner


Ordförande på 2 år: Lars Ericson (omval)

Ledamot/Fyllnadsval på 1 år: Eva Andersson (nyval)
Ledamot på 2 år: Andreas Strand (nyval)
Ledamot på 2 år: Stefan Eklund (omval)
Ledamot på 2 år: Kenneth Falk (omval)
Ledamot på 2 år: Lena Borg (nyval)
Vice ordförande på 1 år: Peter Frisell (omval)

Patrik Sandsten och Birgitta Blomqvist har avsagt sig omval.

Revisor på 2 år: Stig Löfgren
Revisorssuppleanter på 1 år: Lars Thurfjell och Gunnar Thun

Stämmoordföranden: Kaj Johnsson och Lena von Sydow
Stämmosekreterare: Bruno Thoursie

-----------------------------------------------------------------

 

 

 

 

BLÅLJUS FÖRST
ÄVEN I DIN DATOR


Vill du göra Blåljus till din startsida på Internet? Det är mycket enkelt. Medan du har hemsidan uppe - klicka på Verktyg-Internetalternativ-Aktuell-Verkställ-OK och saken är klar. På så vis får du alltid senaste nytt från oss.

 

 

 

SLÅ ENSIGNAL!

NYHET! RING!

Har du en spontan tanke, en invändning, ett tips om något som hänt men samtidigt långt till en dator – ring Blåljus 0734 33 50 00 och berätta direkt. Du har givetvis, om du så önskar, samma rätt till anonymitetsskydd som när du skriver. VÄLKOMMEN I LUREN!

-----------------------------------------------------------------

 

 

UPPDATERINGAR OCH
ANTAL BESÖKARE


Blåljus, hemsida för polisfacket i Stockholms län, uppdateras normalt måndagar och torsdagar. Händer det något viktigt uppdaterar vi även andra dagar.

Den här sidan har uppdaterats måndagen den 19 mars 2007 kl 2355. Nästa planenliga uppdatering blir efter årsstämman den 23 mars 2007.

Vid uppdateringen torsdagen den 15 mars stod vårt räkneverk på 268.549. Måndagen den 19 mars hade 822 besökare tillkommit och vårt räkneverklandade på 269.371.

  -----------------------------------------------------------------

 

 

 

 

HISTORISKA GLIMTAR
- det hände just idag!


Den 20 mars 1979 greps stockholmspolisen Stig Bergling. Han anhölls och dömdes samma år för grovt spioneri för sovjetisk räkning till livstids fängelse. Under fängelsetiden tog han namnet Eugen Sandberg. Under en permission 1987 rymde han Det fick politiska konsekvenser Bl a tvingades justitieminister Sten Wickbom avgå. Efter flera års vistelse utomlands, i bl a  Sovjetunionen och Libanon, återvände Stig Bergling till Sverige 1994 av hälsoskäl. Han fick då fortsätta avtjäna sitt livstidsstraff Det omvandlades 1997 av regeringen  till ett tidsbestämt straff. Samma år frigavs han efter att ha avtjänat hälften av sitt 23-åriga fängelsestraff.

Den 21 mars 1960 demonstrerade tusentals svarta fredligt i det svarta bostadsområdet Sharpeville utanför staden Vereeniging i Transvaal, Sydafrika, på uppmaning av Pan African Congress (PAC) mot passlagarna, som diskriminerade svarta sydafrikaner. Folkmassan besköts av sydafrikansk polis. 69 svarta dödades (varav åtskilliga var kvinnor och barn) medan 180 sårades. Massakern i Sharpeville blev symbol för motståndet mot apartheid och utlöste kraftiga internationella protester. Följande år lämnade Sydafrika det brittiska samväldet. Den 21 mars är numera den internationella dagen mot rasism.

Den 22 mars 1908 avslog Sveriges riksdag en motion om återinförande av prygelstraff. Låt oss försjunka i lite stockholmiana. Kopparmatte var ett namn på figuren som krönte Stockholms skampåle. Han stod ursprungligen uppställd på Stortorget men flyttades 1776 till nuvarande Norrmalmstorg och 1810 till Roslagstorg. Figuren, av brons snarare än koppar, tillverkades 1648 av gjutaren Gerhard Meijer efter en modell av träskulptören Martin Redtmer. I sin höjda högerhand håller Kopparmatte det ris som betecknar spöstraffet. Figuren finns numera i Rådhuset i Stockholm. På Stortorget i anslutning till Kopparmatte fanns också ”kåken” dit bl a Kåkbrinken ledde. Den fungerade bl a som tillfällig arrest. Av den gamla benämningen har blivit ett seglivat slanguttryck för fängelse.

  Tre linjer ställdes upp i folkomröstningen om kärnenergi 23 mars 1980. Linje 3, som stöddes av centern och vpk, föreslog avveckling på tio år av de sex reaktorer som var i drift. Linje 1, som stöddes av moderaterna, var mer kärnenergivänlig än linje 2, som utformades av socialdemokraterna och folkpartiet. Både linje 1 och 2 innebar att Sverige skulle ha högst tolv reaktorer och betonade att kärnenergin måste avvecklas med hänsyn till elbehov, välfärd och sysselsättning. Linje 2 föreslog också ökad energihushållning. I omröstningen fick linje 1 18,9 %, linje 2 39,1 % och linje 3 38,7 % för. Riksdagen beslöt i enlighet med en socialdemokratisk motion att de tolv reaktorer som var i drift, under byggande eller planering skulle tillåtas under sin tekniska livslängd, som ansågs vara 25 år. Avvecklingen skulle genomföras med hänsyn till behovet av el samt upprätthållande av sysselsättning och välfärd. Kärnenergiepoken skulle, enligt beslutet, vara över 2010. Härdsmältan på amerikanska Three Mile Island (bilden ovan) 28 mars 1979 påverkade den svenska opinionen starkt och debatten höll bl a på att spränga socialdemokratiska partiet.