Misstroende mot fackledning och SPT-fordon

"Tvångsförflyttning får ersätta hjälp"


En motionär vill att det ska kallas in ett extra representantskap i
Polisförbundet där frågan om misstroende mot förbundsordföranden Jan
Karlsen ska tas upp på grund av det senaste avtalet. Samme motionär
vill att jurister ska granska hanteringen av pensionsfonden.
Chefsföreningen vill se en bindande miljöpolicy för polisfacket i
Stockholms län. Stora krav ställs på klädseln vid civil spaning och det
borde motivera klädbidrag, menar en motionär. Frågan om frivillig och
ofrivillig (omplaceringar) tas upp. Karossen på SPT-fordonen ska inte
kunna öppnas med tigersåg, påpekar motionärer, som också drar upp andra
frågor kring dessa bilar.


Motionen är en av medlemmens möjligheter till påverkan inom en representativ demokrati. Är argumenten starka och väl framförda går det att få den lokala årsstämman (eller Polisförbundets representantskap) med sig och lägga fast en inriktning för styrelsens arbete. I Stockholms län har vi den regeln att styrelsen ska redovisa vad den gjort åt bifallna motioner under det gångna året.

Det går förstås också bra att påverka genom att ta kontakt med de lokala ombuden och föreslå dem att rösta för eller emot en viss motion. Även där är det argumentens styrka som lägger grund för en möjlig framgång.

Blåljus presenterar årets motioner för att du som är medlem, om du vill, ska ha tid att agera i motioner som känns viktiga för dig. Årsstämman är måndagen den 31 mars så du har drygt fjorton dagar på dig att få tag i dina lokala ombud.

 

 

JURISTER BÖR GRANSKA


Thomas Hedlin från Birger Jarl, City, tycker att jurister borde titta på hur Polisförbundet i förhandlingarna har hanterat pensionsfonden. Han ifrågasätter om det gått rätt till. Styrelsen föreslår stämman att bifalla motionen.

Samme motionär vill se ett extra representantskap i Polisförbundet. Han menar att förbundsordförande Jan Karlsen förbrukat medlemmarnas förtroende i och med att det senaste avtalet slutits. Han vill att representantskapet ska uttala sitt misstroende mot honom.

Styrelsens svar går sammanfattningsvis ut på att det kan bli knepigt att få till ett extra representantskap i den här frågan och föreslår att motionen ska anses besvarad.

 

 

 

 

UNDVIK VATTEN PÅ FLASKA


Chefsföreningen har i en motion tagit fasta på vad polisfacket i länet kan göra i miljöfrågan. Den anser att facket bör dra ner på resandet och om det måste resas bör det vara till orter som nås med tåg eller buss. Enkla saker som att inte erbjuda bordsvatten i flaskor under sammanträdena ingår också. Chefsföreningen vill se en facklig miljöpolicy.

Styrelsen noterar det goda syftet men är tveksam till att binda upp till exempel resor med en policy. Tills vidare tycker styrelsen att det kan vara en idé att följa myndighetens miljöpolicy. Med det föreslår styrelsen att motionen ska anses besvarad.

 

 

 

 

CIVILA KLÄDER MÅSTE DÖLJA MYCKET


Civila spaningskläder ska dölja både vapen och annan utrustning. Dessutom ska de snabbt kunna anpassa till olika miljöer och därtill vara tåliga mot smuts och påverkan av våld. Det ställer stora krav på dem hävdar Maarika Emmesjö från Länspolisföreningen och yrkar på ett klädbidrag.

Styrelsen noterar att det motionerats i frågan förr men förhandlingarna har hittills inte givit resultat. Motionen föreslås bli bifallen så att det blir tyngd bakom att jobba vidare med frågan.

 

 

 

 

RÖRLIGHETSAVTAL BEHÖVS


”Istället för att hjälpa den som har problem lägger man lök på laxen genom en tvångsförflyttning till någon annan enhet. Detta innebör också ofta ekonomiska förluster.  Skälet till detta verkar inte vara något annat än att man vill visa handlingskraft  inför mass-media”, skriver Arne Wärn från tunnelbanan. Snabbheten i omplaceringarna står i stark kontrast till svårigheterna att flytta frivilligt inom myndigheten, anser han.

Arne föreslår att facket verkar för stor restriktivitet med tvångsmässiga omplaceringar och verkar att ett rörlighetsavtal sluts för de som verkligen vill flytta.

Styrelsen berättar om en lång kamp för att få till stånd ett rörlighetsavtal och svaret utmynnar i ett förslag till stämman att anse delen om tvångsförflyttning besvarad och delen om rörlighetsavtal bifallen.

 

 

 

 

UTRUSTNING I RÖTT LÄGE


”Utrustning i rött läge” är rubriken på en motion av Arne Wärn och Robert Sollare på tunnelbanan. De berättar att de inte tänker föreslå en vattenkanon till STP-insatser men de  vill se SPT-fordonen rejält uppgraderade. Deras specifikationer för red:s tankar till de pansarvagnar som för några år sedan visades upp av polisen i Hamburg för en grupp häpna studieresenärer från Citypolisen. Omnämnandet av vattenkanonerna syftar på en liten tradition i dåvarande Kamraternas årsstämmor på 1980- och 1990-talen som tunnelbanan traditionsenligt varje år piggade upp med en motion om just sådana fordons införande.

”Det är viktigt att debatten om fordonen och tekniska hjälpmedel samt om vad vi skall göra inte stannar av och att vi blir sittande med dessa halvmesyrer till insatsfordon som RPS tagit fram på egen hand samt att vi inte har något annat än skjutvapen att ta till om batong och pepparspray inte räcker till i rött läge. Målsättningen var naturligtvis att det skulle bli billigt. Personalen har man som vanligt inte tänkt på och de fackliga kontakterna inskränker sig som vanligt till någon på förbundet som inte har en aning om problematiken”, skriver motionärerna och föreslår påverkan på alla beslutsfattare och opinionsbildare och en arbetsgrupp som följer upp frågorna.

”SPT:n är ett nationellt koncept som tagits fram och beslutas om av Rikspolisstyrelsen (RPS). Det är ingen ordning vi kan förändra, eftersom vi enbart har mandat att verka gentemot Stockholmsmyndigheten. En ordning som även ofta gör oss frustrerade; centraliserad makt trycker ut beslut till en verksamhet som vi undrar om den har tillräcklig kännedom om?” svarar styrelsen bland annat och fortsätter:

” När vi jobbar för en förändring utgår vi från problemet personalen upplever och att problemet ska lösas för att uppnå en fullgod arbetsmiljö. Om just kravallfordon är den lösning som bäst lever upp till en drägligare arbetsmiljö för våra medlemmar under långa kommenderingar och i ett s.k. rött läge, är inget svar vi vill låsa oss vid nu.”

Styrelsen föreslår stämman att avslå motionen.  

Vill du läsa hela motionerna och styrelsen fullständiga svar? Klicka HÄR!